Gelijk prijzengeld voor vrouwen in alle Flanders Classics voorjaarsklassiekers

Gelijk prijzengeld voor vrouwen in alle Flanders Classics voorjaarsklassiekers

Road  23/02/2023

Nadat vorig jaar de Ronde van Vlaanderen al hetzelfde prijzengeld voorzag voor de winnaar bij de mannen en de vrouwen, zal dat dit jaar het geval zijn in alle Flanders Classics voorjaarsklassiekers. Mede dankzij de hernieuwde samenwerking tussen Flanders Classics en KPMG wordt daarmee de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen verder weggewerkt, met als doel de verdere professionalisering van de wielersport voor vrouwen. De openingsklassieker Omloop het Nieuwsblad is voor het eerst ook voor de vrouwen een wedstrijd op het hoogste niveau, er wordt verder ingezet op broadcasting, en ook jongeren krijgen meer kans om te groeien.

In 2022 pionierde Flanders Classics met KPMG als presenting partner door het prijzengeld voor de vrouwelijke wielrenners van de Ronde van Vlaanderen op gelijke hoogte te brengen als dat van hun mannelijke collega’s. Dit jaar wordt er opnieuw een grote sprong voorwaarts genomen door het prijzengeld van álle Flanders Classics-voorjaarswedstrijden gelijk te stellen. Met deze nieuwe mijlpaal bevestigen Flanders Classics en KPMG hunvernieuwd engagement in het Closing the Gap-project. Flanders Classics is trots dat de samenwerking zo’n stevig vervolg krijgt.

“We hebben vorig seizoen de ambitie uitgesproken om het prijzengeld in al onze wedstrijden gelijk te trekken in 2023”, zegt Flanders Classics CEO Tomas Van Den Spiegel. “Vandaag kunnen we bevestigen dat dat dit voorjaar ook effectief zal gebeuren. Vanaf de openingsklassieker is gelijk prijzengeld niet langer een ambitie, maar een behaald doel. Dat Omloop het Nieuwsblad daarenboven ook de stap naar de Women’s WorldTour zet, maakt dat we met trots uitkijken naar de start van het wielervoorjaar. Zo staat de teller voor de investering in dit project met deze nieuwe stappen in 2023 op 1,6 miljoen euro.”

Met het Closing the Gap-initiatief bouwen Flanders Classics, KPMG en andere partners een duurzaam businessmodel voor het vrouwenwielrennen, en wordt het doel en de missie van de bedrijven naar het parcours gebracht. De investeringen gaan ook verder dan enkel het prijzengeld; ze bouwen mee aan een beter professioneel kader voor alle rensters in de teams.

“Gelijke beloning voor vrouwen gaat over meer dan enkel geld,” zegt KPMG Head of Sales & Marketing Stefanie Pauwels. “Het heeft ook een enorme symbolische waarde. Extra middelen zijn een stap richting de beste omstandigheden voor vrouwelijke wielrenners, zowel financieel als sportief. Zo kunnen ze steeds beter hun ambitie waarmaken om fulltime hun vaardigheden aan te scherpen, te excelleren en voluit te gaan voor een sportcarrière. Het initiatief leidt ook tot een sneeuwbaleffect: we zien effectief dat andere organisaties wereldwijd het voorbeeld van Flanders Classics Women volgen, zoals de Tour de France, mede dankzij onze steun.”

Het initiatief leidt tot een sneeuwbaleffect: we zien effectief dat andere organisaties wereldwijd het voorbeeld van Flanders Classics Women volgen, zoals de Tour de France, mede dankzij onze steun
KPMG Head of Sales & Marketing Stefanie Pauwels

Ook jeugd één van de belangrijkste pijlers van Flanders Classics Women

Daarnaast focust Flanders Classics Women ook op de jeugd, om de sport van onderuit te verbreden. Zo krijgen ook de U17 en U19 rensters op 21 mei, tijdens de jeugddag, de kans om hun Ronde van Vlaanderen te rijden. Ook op 26 maart, tijdens Gent-Wevelgem, staan wedstrijden voor U17 en U19 op het programma.

“Tot een aantal jaar geleden bestonden die wedstrijden niet voor jonge rensters”, zegt Tomas Van Den Spiegel. “Met de Ronde van Vlaanderen jeugddag konden de talenten van morgen vorig jaar zelfs voor het eerst hun Ronde rijden. Daar zetten we dit jaar opnieuw op in. Vroegtijdig investeren in de carrière van jonge renners zal een systemische en generationele impact hebben in de wielerwereld”, weet hij.

“De impact van het Closing the Gap-project reikt dan ook verder dan de huidige generatie rensters”, vult Stefanie Pauwels aan. “De aanzienlijke investeringen en systemische veranderingen in de sport professionaliseren het vrouwenwielrennen, en maken het aantrekkelijker als beroep.”

(Lees verder onder de foto)

Meer live media-coverage tilt Flanders Classics Women naar een hoger niveau

Ook de uitgebreidere broadcasting, ook een focuspunt voor Flanders Classics, moet meer cachet geven aan zowel de verschillende koersen als aan de sport op zich. Zo krijgen Omloop het Nieuwsblad, Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen live tv-coverage. Dwars door Vlaanderen, Scheldeprijs en De Brabantse Pijl zullen internationaal te volgen zijn op een high quality livestream van Proximus Pickx.

Het nieuwe seizoen begint op zaterdag 25 februari. Dan trapt Flanders Classics niet alleen z’n voorjaar op gang in ’t Kuipke, maar begint ook een nieuwe fase voor Flanders Classics Women. De kanalen waarop de vrouwenwedstrijden nationaal en internationaal te volgen zullen zijn, worden in aanloop naar elke wedstrijd gecommuniceerd.

Maak kennis met de ploegen voor De Brabantse Pijl 2024
Lees meer | Maak kennis met de ploegen voor De Brabantse Pijl 2024
Flanders Classics en KPMG lanceren Equal Pain Day campagne
Lees meer | Flanders Classics en KPMG lanceren Equal Pain Day campagne
Win een gesigneerd Flanders Classics fietsshirt
Lees meer | Win een gesigneerd Flanders Classics fietsshirt
Godon viert op de Brusselsesteenweg
Lees meer | Godon viert op de Brusselsesteenweg